Op weg - Reisverslag uit Tarifa, Spanje van inge stoeltje - WaarBenJij.nu Op weg - Reisverslag uit Tarifa, Spanje van inge stoeltje - WaarBenJij.nu

Op weg

Door: inge

Blijf op de hoogte en volg inge

20 Maart 2012 | Spanje, Tarifa

Deze keer klopte de afspraak met de kraanvogels! Vanuit Metz gingen we naar het westen en daar troffen we ze al in de natte weilanden. De eerste nacht stonden we bij het Lac de Madine, waar nog veel ijs lag.Geen kraanvogels daar. De volgende dag richting Lad du Der en onderweg enorme vluchten, honderden en ook veel op de grond aan het fourageren.Tijdens de wandeling naar 't kerkje op het schiereiland kwam er een vlucht over ons heen, een prachtig gezicht zoals ze rustig vliegen in V-vorm, waarbij de achterste af en toe wat meezeilen.'t Was zo stil dat je het geruis van de vleugels kon horen. De ondergaande zon die de muren van het kerkje rood kleurde maakte de unieke sfeer van het moment compleet.
De nacht bij het Lac du Der was vol geroep van de vogels, maar jammer genoeg was het 's morgens erg mistig, niets te zien. We zijn nog langs het Lac d'Orient gereden, maar vanwege de mist geen vogels meer gezien. Meer naar het zuiden, waar het wat helderder was, zagen we een vlucht van honderden vogels overkomen, van zuidwest naar noordoost, kennelijk op weg naar de meren. We wuifden ze na met een goede reis naar het noorden. Het is een wonderlijk verschijnsel, de vogeltrek. Deze kraanvogels overwinteren in West-Afrika of Zuid-Spanje en vliegen in het voorjaar naar Scandinavie om daar te broeden. Aan het eind van de zomer gaan ze terug met de jongen die inmiddels groot genoeg zijn om de afstand af te leggen.
Voordat we de Pyreneeen overgingen brachten we een gezellig bezoek aan een vroegere buurman uit Loenen, die al meer dan 20 jaar in Zuid-Frankrijk woont. Hij had op ons gerekend met heerlijke spaghetti.
St.Jean Pied de Port was de laatste overnachting in Frankrijk. Dit oude stadje is een verzamelplaats van pelgrims, op weg naar Santiago de Compostela en ondanks de winterse omstandigheden zagen we heel wat wandelaars, uitgerust met stok en schelp. De volgende morgen had ik echt medelijden met ze, in het dal regende het, maar hogerop lag de sneeuw! Er was gestrooid, maar we waren blij toen we over de pas waren en de sneeuw weer verdween.Noord-Spanje was nog koud met nachtvorst en we kozen ervoor om via de westkant een stukje Portugal mee te nemen. Eenmaal daar werd het lente, mimosa en fruitbomen in bloei en de zon scheen.
De laatste dagen in Portugal stonden we in V.R.de S.Antonio aan de rivier Guadiana, waar de haven nu als enorme camperplaats in gebruik is. Al wandelend langs de boulevard was er ineens opwinding: een groep dolfijnen in zicht! Dit bleek ongewoon te zijn, en door de opkomende vloed hadden ze moeite om terug te zwemmen naar zee.
Een man in een klein bootje voer mee en joeg ze als het ware terug, wat uiteindelijk lukte.
Op de verzamelcamping in Tarifa genoten we van 't strand dat daar heel breed is en geliefd bij kitesurfers: er staat altijd wind. Je moet dus regelmatig de stoelen verplaatsen in/uit de zon, in/uit de wind naar keuze. Voor Birka is dit 't paradijs, ze vliegt met de bal in en uit het water en wordt nat tot over haar oren.
We gaan de laatste boodschappen doen voor de kennismakingsborrel en dan volgt vrijdag de oversteek naar Marokko.
Rob heeft foto's geplaatst: Google Rob Stoeltje en dan Flickr photostream.
Aan allemaal de hartelijke groeten van Rob en Inge.

• 20 Maart 2012 - 17:40

Klaas En Jelma:

Wat leuk Inge,weer een verslag van de reis.We volgen jullie weer...........
    Succes gewenst.

• 20 Maart 2012 - 21:12

Joke De Gier:

Leuk Inge je verslag,wij wensen jullie een hele goede reis.
    Heel veel groetjes Joke en John.

• 21 Maart 2012 - 10:35

Hans En Riet:

Hallo Inge en Rob,
    Bedankt voor dit eerste verslag en een goede overtocht.
    Geniet verder van deze reis.
    Groetjes
    Hans en Riet

• 22 Maart 2012 - 10:31

Els:

Wat een schitterend natuurverslag!!!! Heb ervan genoten en wou dat ik bij jullie was.
    Goede overvaart toegewenst en veel liefs van ons. Knuffel voor Birka!

• 24 Maart 2012 - 18:46

Toin En Alice:

Hallo Rob en Inge,
    Jullie zijn dus weer onderweg naar Marokko. Wij zijn 20 maart vertrokken uit Spanje. We hebben een geweldige winter gehad. Heel veel gewandeld en waar we ook lopen, het is overal mooi met prachtige vergezichten. In 2 dagen weer naar huis gereden en het is hier ook prima weer.
    Een fijne en gezellige reis toegewenst en tot horens.
    Hartelijke groeten van Toin en Alice

• 26 Maart 2012 - 16:43

Fred&Emmy:

Hi Rob en Inge,
    Fijn te horen dat jullie weer op weg zijn voor nieuwe avonturen. Wij zijn momenteel in Honduras. Wij hebben heel erg genoten van Guatemala. We hebben hierover 2 items toegevoegd aan onze blog maar ik denk dat jullie zullen moeten wachten omdat te lezen tot jullie terug thuis zijn.
    Veel plezier onderweg
    Groetjes en een poot voor Birka

• 02 April 2012 - 08:43

Judith En Nanning:

Hallo Rob en Inge,
    We zijn weer terug uit Porto, daarom deze late reactie. Jullie zijn weer goed bezig! Hoe verloopt de reis tot nog toe? Stuur wel een aparte mail.