De eerste week zit erop. - Reisverslag uit Tiznit, Marokko van inge stoeltje - WaarBenJij.nu De eerste week zit erop. - Reisverslag uit Tiznit, Marokko van inge stoeltje - WaarBenJij.nu

De eerste week zit erop.

Door: inge

Blijf op de hoogte en volg inge

18 September 2011 | Marokko, Tiznit

Na een vlotte reis door Frankrijk en Spanje konden we een paar dagen genieten van het enorme strand in Tarifa, altijd veel wind tot plezier van de kitesurfers. Onze boxer kan de zee ook wel waarderen, zodat we vaak even moesten vertreden. Tijdens de welkomstborrel met de reisgenoten op vrijdag werden de hindernissen toegelicht, die genomen moeten worden om de Marokkaanse douane tevreden te stellen en toen dat karwei van formuliertjes invullen achter de rug was werd het nog heel gezellig.
De volgende morgen al vroeg ging de stoet van 7 campers en 1 auto met caravan richting haven van Algeciras, waar we precies op tijd vertrokken. De oversteek duurt tegenwoordig max. 1 uur, er is vrijwel recht tegenover Tarifa een enorm havencomplex gebouwd, Port Tanger Med. Er was nog even vertraging omdat een slaperige politieman bij een medereiziger vergeten was een stempel in zijn paspoort te zetten, maar toen konden we weg. Marokko heeft het slim bekeken, je komt meteen op een tolweg, dus eerst geld wisselen in de haven, creditcards worden niet geaccepteerd. Die tolweg volgden we tot onze eerste overnachtingsplaats, de camping in Moulay Bousselham,een dorp aan een enorme lagune, waar veel trekvogels verblijven. Die trekvogels hadden we ook in Tarifa al bekeken. De Straat van Gibraltar is een belangrijke oversteek voor de trekkers naar het zuiden, de afstand Europa-Afrika is hier maar 15 a 20 km.Daar zagen we roofvogels als wouw en wespendief en ook ooievaars. Het is een prachtig gezicht zoals de vogels op de thermiek hoogte winnen en dan ineens zuidwaarts zeilen.
In M.Bousselham gingen we bij hoog water met kleine bootjes de lagune op een heel eind varen. Op sommige plaatsen is het water zo ondiep dat je er kunt staan en we zagen dan ook "duwboten"en roeiboten; als het water te ondiep is doet het motortje het niet meer. Wij hoefden gelukkig niet te duwen. Vanuit de verte zagen we flamingo's en door een eindje om te varen konden we die vanaf het land beter zien. De gids had zelfs een telescoop bij zich, zodat iedereen een goed beeld kreeg. Ook een jagende visarend liet zich zien.
Vanuit onze volgende camping bij Mohammedia maakten we per bus een tweetal excursies, naar de Hassan II-
moskee in Casablanca en naar Rabat. De moskee in Casablanca is een gigantisch bouwwerk, het derde in grootte van de wereld en in 6 jaar tijd voltooid. Men werkte dan ook met 10.000 arbeiders dag en nacht door om dit prachtige gebouw, dat binnenin plaats biedt aan 25.000 gelovigen, klaar te krijgen. Dat iedere Marokkaan hieraan een financiele bijdrage moest leveren spreekt "vanzelf".
In Rabat begint de excursie met het bekijken van het koninklijk mausoleum en de resten van een 12e-eeuwse moskee, waarna we een wandeling door de oude stad maken. Wijzelf herkenden na 2 jaar Rabat nauwelijks door de aanleg van een nieuwe brug over de rivier, een ultramoderne tram erover, jachthavens en wooncomplexen. Dit alles met Arabisch geld gefinancierd, Marokko moet kennelijk de emiraten achterna. De oude kasbah van de Oudaya's is er nog, evenals het Moorse cafe, waar je lekkere koekjes bij de thee krijgt.
Verder langs de Atlantische kust naar het zuiden, via Oualidia waar we in een uitstekend restaurant een overdadige vismaaltijd aten, naar Essaouira. Ook hier keken we verbaasd op van de uitbreidingen in de vorm van appartementencomplexen en hotels. Het stadje is erg leuk; omdat we in het najaar zijn is het niet overvol met toeristen.
Via Agadir ervolgens naar Tiznit, nu hebben we de kust verlaten en gaan we het binnenland in. De rustdag in Tiznit werd opgeluisterd door harde muziek en de spreekstalmeester vanuit het naast de camping gelegen zwembad, waar zwemwedstrijden voor kinderen werden gehouden.
Tot nu toe hebben we het goed getroffen met het weer: zonnig met vaak een fris windje, rond 30 graden.
Aan iedereen de hartelijke groeten van Rob, Inge en Birka.
Rob heeft foto's geplaatst: Google robstoeltje, dan kom je op flickr.photostream.

• 18 September 2011 - 20:28

Ellen Roos:

Hoi buurtjes,
    Fijn om te horen dat het goed met jullie gaat.
    Jammer Inge dat je toch met Rob mee bent gegaan.
    Helaas was er nu geen plaats meer voor mij en moeten wij het hier doen met 18 graden, regen, hagel en onweer. Kortom herftst in Loenen!
    XX De Buuf

• 18 September 2011 - 20:49

Nelleke:

Dank voor jullie reisverslag en mooie foto's! En geniet maar van al dat mooie weer, want in Nederland is het nat en koud.
    Ik wens jullie een mooie en voorspoedige voortzetting van jullie reis! Liefs en groet!

• 19 September 2011 - 09:02

Hans En Riet:

Hallo Rob en Inge
    Bedankt voor dit eerste overzicht van jullie reis. Gelukkig hebben jullie het weer mee. Bij ons in Nederland is het erg slecht geweest wat het weer betreft.
    Met Riet gaat de genezing wonderbaarlijk snel. Iedereen verbaasd zich hierover. Morgen, dinsdag gaan we voor controle naar het VUMC.
    De groeten en nog een prettige rondreis gewenst,
    Hans en Riet

• 19 September 2011 - 09:18

Klaas En Jelma.:

Leuke eerste week gehad en lekker weer.Beter dan hier.
    Nu het binnenland in.
    Denk aan de lekkere tajines van Omar.
    Groet iedereen van ons,Klaas en Jelma.

• 19 September 2011 - 23:01

Fred&Emmy:

Fijn te horen dat jullie weer onderweg zijn. Dit jaar is voor ons een beetje een lui jaar. We zitten nog steeds in Mexico, op het schiereiland Campeche. We zoeken nog naar Palenque en Santa Cristobal de las Casas en dan richting Guatemala. Het is verschrikkelijk warm en vooral een vochtige warmte. Geniet van jullie reis door Marokko, dit is ook een prachtig land.
    Fred & Emmy

• 20 September 2011 - 17:52

Jannie En Arie:

Bedankt vor je mooie verslag. Erg leuk weereens iets te lezen over Marokko. Wij zitten in het moeras Poitevin, Charente maritiem. Mooi weer en een hele mooie omgeving.

Groet!