Spoken, spinnen en skeletten. - Reisverslag uit Halifax, Canada van inge stoeltje - WaarBenJij.nu Spoken, spinnen en skeletten. - Reisverslag uit Halifax, Canada van inge stoeltje - WaarBenJij.nu

Spoken, spinnen en skeletten.

Door: inge

Blijf op de hoogte en volg inge

28 Oktober 2010 | Canada, Halifax

Waar gaat dit nu weer over? De hele maand oktober staat zowel in de VS als in Canada in het teken van Halloween, een van oorsprong Keltisch feest, dat vooral in Ierland en Schotland werd gevierd. Voor de Kelten was 1 november het begin van de winter en de nacht ervoor, 31 oktober, zouden de geesten van de overledenen zich in de wereld van de levenden laten zien. Om boze geesten af te schrikken was het gebruik om op deze avond gemaskerd en verkleed bij elkaar te komen. Het is niet toevallig dat de 1e en 2e november ook in christelijke kerken een rol spelen, Allerheiligen en Allerzielen zijn ongetwijfeld een gekerstende versie van het heidense feest.
Nu zijn er vele mogelijkheden om dit te vieren, van zeer luguber tot gezellig appeltjes happen. We keken onze ogen uit naar tuinen, die vol stonden met grafstenen (namen en data erop!), skeletten, enorme spinnen, magere hein compleet met zeis, heksen, spoken en zwarte katten. Zie de foto's. Omdat het ook een soort oogstfeest is zie je overal vogelverschrikkers, die je kant en klaar kunt kopen en oranje pompoenen.
Er liggen bergen van in de winkels en de pompoen wordt vaak uitgehold om er een gezicht in te snijden, zodat er een kaarsje in kan.
Al wekenlang zijn hele afdelingen van supermarkten oranje gekleurd,vooral met koek en snoep in kleur en de gekste artikelen, zoals doodshoofd-zaklantaarns zijn te koop. Rekken hangen vol kostuums: heksen. doodgravers, skeletten, mummies en zelfs vampiers en duivels. De gewoonte schijnt te zijn dat ook volwassenen zich verkleden en er een gezellige avond van maken met het vertellen van enge verhalen en het bekijken van griezelfilms. Kinderen gaan in de schemering langs de huizen, "trick or treat"is het motto, ze hebben een grote tas bij zch waar snoep in moet, ze zingen een liedje of vertellen een spookverhaaltje. Als de bewoner niets geeft wordt hij vriendelijk bedreigd: vandaar de trick. Dit deed ons denken aan St. Maarten in onze jeugd: op 11 november ging je met een lampion (sommigen hadden een uitgeholde koolraap, pompoenen waren er bij ons niet) langs de deuren, belde aan en begon meteen te zingen. Als er niet gereageerd werd veranderde ons lied in: hier woont een kikkerbil die niet geven wil!

• 28 Oktober 2010 - 14:13

Ellen:

Hoi buurtjes,
    Geweldig Halloween. Zelfs hier is het naar toe over gevlogen. Lotte heeft zaterdag bij scouting een Halloween opkomst en ze mogen allemaal verkleed komen. Zelfs de action verkoopt heksen jurken, spinnen en spinnenweb.
    Lotte gaat natuurlijk zaterdag verkleed in een heksenjurk met hoed met spinnen en een bezemsteel.
    Past ook wel een beetje bij haar hoor, soms is het echt een heks van een meid. hahaha
    Groetjes en tot zaterdag!!

• 28 Oktober 2010 - 14:28

Hans En Riet:

Halo Rob en Inge.
    Nog een paar dagen en jullie zijn weer thuis.
    Veel gezien en veel meegemaakt. Vooral het verlies van Ike op deze reis zullen jullie niet gauw vergeten.
    Het weekend na jullie terug komst zijn wij in Almelo. Misscjien komen we nog even langs.
    Groeten
    Hans en riet

• 28 Oktober 2010 - 18:19

Judith En Nanning:

Allebei je verslagen gelezen. Wat vliegt de tijd nu Nog 24 uur en jullie stappen in het vliegtuig. Ik ga deze verslagen nog gauw printen en versturen.
    Tot spoedig ziens.

• 31 Oktober 2010 - 15:08

Roeland & Annerike:

Welkom thuis en tot gauw