Gletsjers en dieren. - Reisverslag uit Alaska, Verenigde Staten van inge stoeltje - WaarBenJij.nu Gletsjers en dieren. - Reisverslag uit Alaska, Verenigde Staten van inge stoeltje - WaarBenJij.nu

Gletsjers en dieren.

Door: inge

Blijf op de hoogte en volg inge

03 Augustus 2010 | Verenigde Staten, Alaska

Na Denali Park werd het weer slechter. Via Anchorage, een stad die we alleen vanwege de boodschappen bezochten, reden we in de stromende regen naar de zuidpunt van het schiereiland. Van het berglandschap zagen we soms wat besneeuwde toppen met wolkenflarden, maar omdat het verkeer erg druk was konden we bijna niet stoppen. Seward blijkt een populair plaatsje te zijn voor sportvissers, een weekendbestemming voor stadsbewoners. Bovendien is er een prachtige gletsjer, waar je te voet heen kunt. Deze Exit-gletsjer (lugubere naam trouwens) valt onder de Nationale parken, Ike mocht dus niet mee het pad op. Je staat vlak voor het ijs, het is een machtig gezicht en de sneeuw doorschijnend blauw. Beneden ligt een enorme grindvlakte met het uitstromende water.
De camping was ook een soort grindvlakte, met enorme plassen, maar met zeezicht.We hebben een hele tijd naar een stel zeeotters gekeken, wat zijn dat grappige dieren. Echte rugzwemmers, die af en toe wat omrollen en duiken. Dan liggen ze weer op hun rug met de voorpootjes over elkaar. Dat is niet voor de lol, ze eten schelpdieren: ze kraken de schelpen op hun borst met een steen en eten de inhoud op. Je ziet ook steeds een voorpoot naar de bek gaan, het schijnt dat ze de steen onder hun andere voorpoot bewaren.
Op de terugweg uit Seward maakten we in Portage een boottochtje naar de gelijknamige gletsjer. De boot vaart naar het eind van de gletsjer, die in het meer uitkomt, je bent er 100 m. bij vandaan, het is een prachtig gezicht. Educatief zijn deze tochtjes ook, er gaat een parkwachter voor de uitleg mee. De dame begon voor een volle zaal, maar de mensen gingen al snel aan dek. Je kon de uitleg niet negeren: boven waren luidsprekers. Er wordt zelfs ijs opgevist onderweg, dan kun je zien dat 90% van een ijsberg onder water ligt, ze hebben een aquarium waar de ijsklomp ingaat.
Vanuit Portage kun je via een tunnel naar Whittier, vanwaar de boot naar Valdez vertrekt. De tunnel is een combinatie trein/auto, de auto's rijden volgens schema over het spoor, als er een trein aankomt moeten auto's wachten, het is maar 1 baantje, 7 km lang en niet erg ruim, ik was blij dat we erdoor waren.
De overtocht die bijna 6 uur duurt gaat door de Prince William Sound, een baai vol rotsige eilanden. De omringende bergen zijn met sneeuw en ijs bedekt en er zijn allerlei dieren te zien, als je geluk hebt zelfs walvissen. Die zagen we niet, wel dolfijnen, zeeleeuwen, zeeotters en arenden. Het was bewolkt, een beetje geheimzinnige sfeer op dat stille water met wolkenflarden.
De boot, die 34 auto's en 300 personen kan meenemen, voer heel rustig; zelfs toen we door een veld met kleine ijsbergen gingen voelde je geen beweging.
Ook op deze prachtige tocht was een parkwachter mee, Jim. Deze Jim wist alles, over dieren, planten, bomen, gletsjers enz. De hele tocht was hij aktief, speurde rond met de verrekijker en beantwoordde vragen. Goed gedocumenteerd was hij ook, boeken en folders over van alles en zelfs een boeket wilde bloemen in een vaas ontbrak niet. Een aardige man, niet zo jong meer, maar hij bleef de hele tocht alert. Wat wij niet wisten is dat dit water in de loop van de zomer vol stroomt met miljoenen zalmen ( 5 soorten zijn er). Die komen om te paaien in de riviertjes en zwemmen dus allemaal vanuit de baai stroomopwaarts. Dat zagen we gebeuren bij een viskwekerij in Valdez, waar een dusdanig sterke stroom was dat de vissen er niet tegenop kwamen. Ze blijven het maar proberen, vechten zich bijna dood.
Waarschuwingen voor beren hingen overal, als ik beer was kwam ik hier ook vissen. Geen beer gezien!
De rest van het verblijf in Alaska in het volgende verslag.
Rob probeert nieuwe foto's te plaatsen op robert1758 op Google, afhankelijk van de verbinding.
Dag allemaal!

• 03 Augustus 2010 - 17:03

Marga Troost:

Hallo, jullie zijn nu in een heel andere wereld dan waar wij nu mee bezig zijn......Ja dit zal best heel mooi zijn allemaal. Hoe zit het met de kou? Maar Ton weet nu ook waar hij kan gaan vissen op zalm!! Hier nog steeds mooi zonnig weer. Den Helder boft altijd. Regen en onweer gaat hier altijd zo voorbij. Genietse en groet van Marga en Ton

• 03 Augustus 2010 - 21:35

Ellen:

Wat een fantastische verhalen weer.
    De buurvrouw kwam nog langs en vroeg of ok jullie veel groeten wil doen. Haar internet licht eruit en ook de pc heeft problemen. Ze vindt het heel vervelend dat ze niet van zich heeft laten horen hier door. Bij deze dus heel veel groeten. Natuurlijk ook van ons. Wij hebben texel achter de rug. Was erg leuk en mooi weer.
    Nu zijn we druk aan het klussen. Jullie nieuwe bewoners treffen het niet met al het getimmer. De kinderen hun kamers worden aangepakt. Bas wil een leger kamer ik zie nu nog alle maal vlekken van de camouflafe die ik op de muur heb geschilderd. Nu nog een muur schildering met een jeep en dan is zijn kamer klaar. Dan Lotte haar kamer. Natuurlijk .... ja goed geraden roze. Een prinsesse kamer. Nou wij klussen verder en genieten van jullie verhalen. Groet de Roosjes uut Loenen.

• 03 Augustus 2010 - 22:03

Roeland&Annerike:

He Rob leuk setje heb je uit gekozen voor Inge!
    Toch wel berenbont voor de koude nachten?
    Verder nu alle foto's bekeken op het snelle internet. Wat is Nederland dan maar een klein landje alles wat je op de foto's ziet is GROOT!
    Veel reis plezier vanuit Eerbeek en tot het volgende reisverslag

• 04 Augustus 2010 - 11:46

Joop Molegraaf:

Jullie zijn met de hond naar Tutkije,Syrie en Jordanie geweest,wat moetje allemaal doen om daar heen te gaan
    j.molegraaf@hetnet.nl
    groetjes Ans en Joop

• 04 Augustus 2010 - 14:02

Hans En Riet:

Weer twee mooie verhalen. Ook weer nieuwe prachtige foto's. Nog 88 dagen. Hopelijk zonder pech en met mooie verhalen via internet.
    Groetjes
    Hans en Riet

• 04 Augustus 2010 - 20:00

Greet Bos:

wat een reis zeg! geweldig!
    nu ga ik de foto's nog bekijken, ben benieuwd.
    goede reis verder!
    groetjes, greet.

• 05 Augustus 2010 - 11:19

Judith En Nanning:

Wat weer een heerlijke verslagen. Jullie kunnen de komende jaren voldoende verhalen vertellen. Als jullie thuis zijn moeten jullie weer afkicken van alles wat je beleefd hebt.Ik heb de verslagen met een kaart weer verstuurd aan nicht Gre en Herman. Gaan jullie nu vanuit Valdez met de camper omhoog terug naar de Alaska Highway of verder met een boot langs de kust?
    Hallo Ellen, ik heb je gezien op TVGelderland met je favoriete plek: het scouting kampeerterrein. Erg Leuk!!!

• 06 Augustus 2010 - 00:25

Fred & Emmy:

Wanneer we jullie verhalen over Alaska lezen, hebben we hoe langer hoe spijt dat we ons hebben laten afschrikken door de verhalen over de slechte wegen. Maar Alaska staat zeker nog op ons programma, we hebben immers nog 50 jaar tijd. Prachtig al die dieren die jullie daar gezien hebben. Geniet ervan met volle teugen.

• 08 Augustus 2010 - 12:03

Til En Henk:

We blijven jullie volgen
    genieten van je verslagen en vooral de foto's.De beren waren prachtig. Nog bedankt voor de Alaskakaart.

• 24 Augustus 2010 - 13:01

Klaas En Jelma:

We horen al heel lang niets van jullie.Is er iets aan de hand?
    Hopen snel weer een levensteken te ontvangen.
    Hup Inge,aan de slag.
    Lieve groetjes van ons en een poot voor Ike.