Nationale Parken en andere beroemdheden - Reisverslag uit Prince George, Canada van inge stoeltje - WaarBenJij.nu Nationale Parken en andere beroemdheden - Reisverslag uit Prince George, Canada van inge stoeltje - WaarBenJij.nu

Nationale Parken en andere beroemdheden

Door: inge

Blijf op de hoogte en volg inge

06 Juli 2010 | Canada, Prince George

Hallo allemaal,
Omdat we enige tijd geen internetverbinding hadden is dit verslag van een tijd geleden. Voor het Th. Rooseveltpark in N.Dakota waren we in het bezit van een seniorpas, die ons in Ely voor 10 dollar was verkocht. Maar de poortwachter bij dit park was wakker en zei, dat deze pas alleen voor inwoners van de VS is bedoeld. We ruilden hem om voor een jaarpas met bijbetaling van 70 dollar. Die heb je er snel uit, al na 3 parken. Het park was niet zo groot, 1 weg heen en terug,maar wat een bijzonder landschap. Badlands heten de door weer en wind afgesleten heuvels, in de vreemdste vormen, waar haast niets groeit. In de dalen graasden bisons, wilde dieren die er vriendelijk uitzien, maar je moet niet te dichtbij komen. We hebben geleerd dat dit voor alle wilde dieren geldt. In het park was een camping en ik wilde net even met Ike uitgaan, toen er een bison achter de auto stond. Wachten! Tijdens de hele route door N. en Z.Dakota hoorden we alsmaar waarschuwingen voor tornado's op de radio en daar werden we een beetje zenuwachtig van, rondom dreigende luchten en we hadden een paar zware onweersbuien en harde wind. De Black Hills in Z.Dakota vielen wat tegen, erg toeristisch en alles in de stijl van het oude westen, cowboys, rodeo's saloons waren niet te missen. In Rapid City was ook weer een weerwaarschuwing, we stonden wat luw op een camping, maar Rob had geen rust, steeds uit bed en alles lag klaar voor evacuatie: tas met paspoorten, geld,enz. Niet nodig, maar het ging wel tekeer.
De volgende morgen scheen de zon weer en we bezochten Mount Rushmore, de plek waar tussen 1927 en 1941 de hoofden van 4 Amerikaanse presidenten zijn uitgehakt in de top van de berg.De hoofden zijn ongeveer 18 meter hoog het is een indrukwekkend geheel.Volgens de folder stralen de Amerikaanse bezoekers van vaderlandsliefde bij de uitgang, er komen er 3 miljoen per jaar, dat wil wel helpen.
Via Devil's Tower in Wyoming, ook een nationaal park met als bezienswaardigheid een kegelvormige rots van 300 meter hoog, die van veraf te zien is, bereikten we Buffalo, waar we Buffalo Bill niet troffen! Wel zagen we aan de horizon vreemde wolken, die bij nader inzien besneeuwde bergtoppen bleken. De Big Horn Mountains lagen voorons, een bergketen die bijna een opluchting was na al die vlakke prairies. Veel wilde bloemen, zodat er regelmatig gestopt moest worden voor foto's en geblader in het bloemenboek, want we weten graag hoe een plant heet. We bereikten Cody en hier was Buffalo Bill dan eindelijk aanwezig. Ik dacht altijd dat het een held uit een boek was, maar hij was een legerofficier, die met diverse expedities meetrok en veel contact legde met de bewoners van de prairie. Later kwam hij op voor de rechten van de Indianen en hij trok rond in de VS met de Buffalo Bill Show met rodea en andere sporten. In Cody (de eigenlijke naam van BB was W.Cody) is een groot museum gewijd aan deze historische figuur, er is een afdeling met schilderijen van cowboys,paarden en wilde dieren en een mooi overzicht van het leven van de Indianen. In het museum bleek ook, dat Rob op dezelfde datum als BB is geboren, alleen 96 jaar later!
De volgende dag naar Yellowstone Park Bij de ingang stond een bord, dat alle campings vol waren, maar we zijn het park ingereden tot de eerste camping (43 km) Er lag veel sneeuw langs de weg in het eerste stuk, later werd het wat groener, alles is hier veel later door de hoogte, maar kleine gele en paarse lelies deden toch hun best. Direct al bisons op de weg, verderop kraanvogels en een hert. Dezelfde weg terug, even buiten het park was een camping waar meer pechvogels zich hadden verzameld. We ontmoetten hier een stel uit Roden, op de fiets! vanuit Denver naar Toronto,wat een dappere lieden.
De volgende morgen heel vroeg het park weer in en we vonden een plekje op Norris, centraal in het park en meteen voor 2 nachten besproken. We hebben 2 volle dagen rondgereden in Yellowstone en wat was het mooi. Geijsers, warme bronnen en terassen waar het water langs loopt. De eerste dag 270 km gereden, we waren 's avonds moe van

• 06 Juli 2010 - 22:23

Judith En Nanning:

Hallo Inge en Rob,
    Heerlijk om weer van jullie te horen. Wel al steeds gekeken op de fotosite. Leuke foto van jou met BB! Het verslag lijkt afgebroken op Yellowstone, terwijl jullie nu al in Prince George zitten. Dat is een heel eind van Yellowstone. How come?
    Hier alles oke, nog geen kleinkind maar wel nauta vlag!!! Groetjes

• 07 Juli 2010 - 09:03

Joop Van Velzen:

Leuk geschreven,je kan wel doorgaan als reisverslaggeefster,Inge!Op naar Alaska the top of the world.