Deel 2 Nationale Parken - Reisverslag uit Prince George, Canada van inge stoeltje - WaarBenJij.nu Deel 2 Nationale Parken - Reisverslag uit Prince George, Canada van inge stoeltje - WaarBenJij.nu

Deel 2 Nationale Parken

Door: inge

Blijf op de hoogte en volg inge

07 Juli 2010 | Canada, Prince George

Door een gebrekkige internetverbinding is het verslag er gedeeltelijk opgekomen. Hier volgt de rest.
De eerste dag 270 km gereden, we waren 's avonds moe van alle indrukken, maar je slaapt er lekker op.'s Morgens was het maar 4 graden, dus vlug weer op pad.Watervallen, bergpassen en vooral dieren; de eerste beren zijn gezien. Langs de weg veel auto's, mensen met verrrekijkers, ja hoor, heel hoog op de berg een grizzlybeer met 2 jongen. Later nog een beer dichter bij de weg, er was een enorme file en er bleek een beer langs de weg te zijn. Rob de auto uit met zijn camera. Toen ik bij de plek aankwam was er een parkwachter die driftig gebaarde dat ik moest doorrijden, maar Rob moest er nog in,de man kon het niet zo waarderen. Beer staat op de foto.Verder zagen we die dag wapitiherten en pelikanen. Geweldige service in dit park: er is een enorme wasserette en je kunt er douchen, dit alles op een centraal punt, slechts 19 km van onze camping! Dit alles benut, zodat we helemaal verfrist onze weg kunnen vervolgen, richting Glacier Park en de grens met Canada.In Glacier Park zijn we ook 2 nachten gebleven en omdat je met de camper maar 25 km het park in mag hebben we een bustochtje gemaakt naar de Loganpas. De bus was een 18 pers. Fordbus uit 1938! Helemaal in stijl gehouden, alleen het dak was vervangen door zeildoek, dat open ging, zodat je rechtopstaand foto's kon maken. Wat een rit, hoger en hoger de bergen in, uitzichten op diepe dalen en besneeuwde toppen, bovenop de pas was alles nog dik in de sneeuw.Daar liepen dikhoornschapen en berggeiten, die we later langs de rotswanden omhoog zagen klimmen. Een speciaaltje was de"weeping wall"(huilende muur) waar het water met grote stralen op de weg komt. We moesten er natuurlijk langs, iedereen nat.
De grens met Canada was een makkie, er werd ons niets gevraagd, alleen de paspoorten gestempeld. Al onze smokkelwaar (bier en wijn, in de VS veel goedkoper dan in Canada) veilig aan de overkant. Voor de grens hadden we een fietser van koffie voorzien, die op een struik bleekselderij stond te knagen, hij wilde het niet inleveren bij de grens.
Vlak over de grens ligt het Waterton Lakespark, in het dorp Waterton was het erg druk, zowel met mensen als met herten. Deze dieren zijn erg opdringerig, als je niet uitkijkt happen ze het brood uit je handen en er hingen waarschuwingen dat ze ineens kunnen aanvallen, vooral honden.Hier zijn de dieren de baas! Ook op de camping kwamen er een paar kijken of er nog iets te eten was.
We vervolgden de weg via het verdwenen dorpje Frank. Hier is in 1903 een groot deel van een berg naar beneden gekomen waarbij het dorp en de bijbehorende mijn werden bedolven. De enorme brokken kalksteen liggen nog overal. En we bezochten Fort Steele, een openluchtmuseum. Oorspronkelijk was het een post van de bergpolitie, de gebouwen ervan waren nog ingericht en daarbij was het verschil tussen officieren en dienders duidelijk te zien. Verder winkels, werkplaatsen, school, kerk, theater, allemaal houten gebouwen van rond 1900, die hier uit verschillende plaatsen bij elkaar zijn gebracht.
Ik schreef dit op 1 juli, Canada dag, een nationale feestdag ter ere van de eenwording van het land.Op de radio is een verzoekprogramma van Canadese liedjes en wat horen wij? De echte versie van het lied "land van de zilverberk", oude tijden herleefden.Verder wordt het gevierd als een soort Koninginnedag, met optochten, muziek, spelletjes en vuurwerk (arme Ike). De koningin was er dan ook, Elizabeth II feestte mee in Ottawa.
We zwommen, nu ja, weekten in het warme bad in Radium Hot Springs en reden verder door het prachtige landschap, enorme bossen, sneeuwbergen en wilde bloemen, dat kunnen we niet meer bijhouden, als je voor ieder plantje stopt schiet je niet op.
Er was een beer in de berm, geen file erbij, er konden dus rustig foto's worden gemaakt, beer trok zich er niets van aan. Ineens klimt hij op de betonrand, gaat de weg op en steekt over. Een vrachtwagen moest flink afremmen en kon hem nog net ontwijken, bijna een platte beer.
Eeven verder andere beren op de weg: de politie controleerde snelheid, niet overbodig want op deze vrije dag waren de Canadezen er massaal opuit getrokken, bovendien zijn de schoolvakanties begonnen en iedereen had haast: eindelijk vrij!
Toen we in Banff aankwamen belandden we in de file, het stadje was helemaal verstopt en vol omleidingen vanwege de grote optocht. Mensen langs de kant dachten dat we erbij hoorden en juichten ons toe en Rob maar wuiven met zijn rode esdoornblad, een plakplaatje, dat hij in het zwembad kreeg. Onze camper trekt veel belangstelling, hier zie je alleen het model touringcar of als trailer van 12 meter lang met een pickup ervoor.
Over de rest van de Rocky Mountains en de Icefields Parkway in het volgende verslag, dit kan wel even duren want we gaan nu richting Yukon en Alaska, er zal niet altijd een verbinding te vinden zijn.
Aan iedereen de hartelijke groeten!

• 07 Juli 2010 - 08:12

Jannie En Arie:

mensen wat prachtig! Geweldig dat jullie echt beren zien en jullie zijn nog niet eens in Alaska! Mooie reis verder!!!

• 07 Juli 2010 - 08:31

Klaas En Jelma:

Leuk weer een verslag,leven met jullie mee.
    Heb wel door dat er veel te beleven valt.En mooi weer.
    Groetjes van Klaas en Jelma en een poot voor Ike.

• 07 Juli 2010 - 12:52

Judith En Nanning:

Fijn, nog een verslag. En die zwarte beer, die lijkt toch wel erg veel op die beer van ons?!
    Gaan jullie nog op Glacier View camping staan zo halverwege Pr. George en hogerop? Heel veel groetjes, Judith

• 07 Juli 2010 - 21:47

Joke De Gier.:

Wat een belevenissen,en beren gezien.Wij zijn vandaag bij elkaar geweest om de reis Syrie Jordanie door te nemen.Bij Ton en Carla.Het ziet er goed uit.En ik vind het spannend,om te gaan.Heel veel groetjes Joke en John.

• 08 Juli 2010 - 09:29

Arnold En Erica:

Wat een reis en voor ons een gratis lift. We zijn zaterdag thuis gekomen en moeten maken dat we voor de volgende alles klaar hebben.We wensen jullie nog mooie dagen,veel bloemen en beesten toe. snoet van Max voor Iky

• 08 Juli 2010 - 15:35

Hans En Riet:

Weer een interessant verslag van jullie reis. Jullie weten nu echt wat "beren op de weg"
    betekend.
    Nog heel veel plezier.
    Hans en Riet

• 10 Juli 2010 - 19:40

Ellen Roos:

Hoi Rob en Inge,
    Jullie zien beren maar hier zijn de zwijnen verjaagd door de scouts.
    Wees maar blij dat je daar bent want ik heb in mijn enthousiasme de velden uitgenodigd om de halve finale WK in onze tuin te komen kijken. Er zijn er 92 op de uitnodiging in gegaan!! Was bere (haha) gezellig.
    Morgen de finale en wederom hebben alle groepen een uitnodiging gekregen. We hebben nu een beamer en een groot scherm geregeld want het terrein staat nu vol.
    Ben benieuwd wat het gaat worden.
    PS we hebben onze nieuwe buren Hans en Riet keurig ingelicht hoor en ......ze zijn niet eens gevlucht!!
    PS.2 Bas heeft de beschikking voor de praktijkschool gekregen !! We hebben zelfs op persoonlijke titel van een van de RVC leden complimenten gekregen over onze brief. Bij deze dus ook de voor jou Inge!
    Lekker verder genieten en we lezen met veel plezier jullie belevenissen.
    Groetjes van de BUF

• 12 Juli 2010 - 19:31

Marga En Ton:

Beste mensen, wat een avonturen beleven jullie zeg. En dan die beesten....Prachtig hoor. Nu Alaska,zullen jullie wel wat warms aan moeten trekken denk ik.Mooie reis verder en de groeten uit Den Helder.

• 06 Augustus 2010 - 00:31

Fred & Emmy:

We herkennen vele plaatsen die we ook bezocht hebben en waaraan we hele mooie herinneringen aan hebben. De eerste maal dat je een beer life in de natuur ziet, is toch een speciale ervaring. Maar ook de andere dieren vonden we fantastisch en de prachtige landschappen.